سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای الکترونیک

نظر

اتومبیل های الکتریکی از دو دهه گذشته بوجود آمدند اما پیشرفت قابل توجهی نداشته اند.با توسعه AI، قدرت پردازش و سنسورهای پیشرفته خودروهای بدون سرنشین،یکپارچگی در اتومبیل های الکتریکی ایجاد شد.
در حال حاضر تنها شرکتی که با نام بردن از خودروهای بدون سرنشین به ذهن می رسد Tesla است. با پایه گذاری تسلا صنعت خودروسازی به نوبه خود پیشرفت قابل توجهی کرد. تمام مدل های تسلا دارای رانندگی خودکار با سطح ایمنی بیشتر از راننده انسان است.
در این فناوری مقدار زیادی از اطلاعات که توسط حسگرها و دوربین های خودرو تولید می شود به سرور اصلی ارسال می شود و پس از تجزیه و تحلیل،پاسخ مناسب اجرا می شود.
ما می توانیم این تکنیک را در بسیاری از زمینه های دیگر مانند لوازم خانگی،هواپیماهای بدون سرنشین، هلیکوپتر، موتورسیکلت و… اجرا کنیم.

برخی از خودروهایی که هم‌اکنون در بازار موجودند، دارای سیستم کمک‌راننده Driver-Assistance Systems هستند که بخشی از فعالیت‌های رانندگی را در مقیاس محدود کنترل می‌کنند.

اما این ویژگی با سیستمی که بتواند یک خودرو را از نقطه‌ای به نقطه دیگر و بدون درگیری هیچ انسانی منتقل کند، فاصله زیادی دارد.

انجمن مهندسین خودروساز (Automotive Engineering Society of) دستورالعمل‌هایی در سال 2014 منتشر کرده که در آن، سطوح مختلف رانندگی خودکار (از سطح صفر تا سطح 5) تشریح شده است.

تاکنون سطح پنجم که همان سیستم کاملاً خودران و بدون راننده است، قانونی نشده و خودروهایی که با این سیستم در دنیا حرکت می‌کنند، صرفاً برای آزمایش و با کسب مجوزهای لازم است.

طبق اعلام مجله اینترنتی ژورنال دونت، برندهایی که قرار است اتومبیل‌های بدون سرنشین را تولید تجاری کنند، عبارتند از:

مرسدس بنز، جنرال، بی‌ام‌دبلیو، گوگل، موتورز، تویوتا و بسیاری از برندهای معروف دنیا تا سال 2030 وارد تولید تجاری اتومبیل‌های بدون سرنشین می‌شوند. نمونه‌های انجام شده در ادامه آمده است.

 

نام خودروی بدون سرنشین تولید ایران: 

به نقل از خبرگزاری ایرنا - محمدجواد آذری جهرمی طی پیامی برای آغاز تولید خودروهای بدون راننده در توییتر نوشت: جوان‌های ما همیشه بهترین‌ها را رقم می‌زنند، به مرکز تحقیقات مخابرات گفتم با همکاری دانشگاه‌ها، توسعه فناوری خودروی بدون راننده هوشمند را پیش خواهند برد. در هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها چیزی کم نداریم، حالا وقت تولید محصول است. تا آمدن تکنولوژی 5g زمان زیادی نمانده است.  پس از چند دقیقه از انتشار این خبر توسط وزیر ارتباطات، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از ورود ایران به مرحله طراحی خودروی بدون راننده داد. وحید یزدانیان در توئیتر خود نوشت: پیرو دستور وزیر ارتباطات مبنی بر توسعه فناوری خودروی بدون راننده هوشمند، طی ماه‌های اخیر اقدامات موثری برای توسعه فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی و 5g با همکاری دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم و از این پس، برای تحقیق آن‌ها توان مصاعفی را صرف خواهیم کرد. 

این درحالی است که در سال 1393 دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان از خودروی نظامی بدون سرنشین مرصاد ام 25 رونمایی کرد. مرصاد ام 25 قابلیت‌هایی همچون شناسایی منطقه و حمل بار تا 200 کیلوگرم، تیراندازی و ردیابی هدف با دقت بسیار بالا، تعریف مسیر به صورت خودکار و آنلاین و از بین بردن دشمن و استفاده برای خنثی‌سازی در میادین مین را دارد.

 

تاریخچه تولید خودروهای بدون سرنشین:

  • در سال 1925 خودرویی با نام American Wonder ساخته شد که یک خودرو با امکان کنترل از راه دور با امواج رادیویی بود و این یعنی نخستین تلاش بشر برای ساخت خودروی بدون سرنشین.
  • در سال 1939 یک اتوبان آزمایشی ساخته شد که خودروهای درون آن به کمک سیستم کنترل از راه دور کنترل می‌شدند.
  • در سال 1966 نخستین سیستم مسیریابی هوشمند با نام Shakey ساخته شد که مجهز به نوع ابتدایی از هوش مصنوعی بود.
  • در سال 1983 DARPA نخستین خودروی مجهز به دوربین برای مشاهده جاده را طراحی کرد. البته نخستین تلاش‌های لازم برای این امر را شرکت ژاپنی Tsukuba در سال 1977 آغاز کرده بود.
  • در دهه هفتاد و اوایل دهه 80 میلادی نیز نخستین سیستم دید پویا برای خودرو به واسطه استفاده از چند دوربین ساخته شده و بر روی خودروی 500 SEL نصب شد.
  • در سال 1998 سرانجام رکورد دو هزار کیلومتر طی مسیر بدون دخالت مستقیم راننده برای خودروها ثبت شد.
  • در سال 2004 رقابتی بین خودروهای بدون راننده انجام شد، ولی هیچ یک از آن‌ها نتوانستند مسیر صحرای موهاوی را پشت سر بگذارند و در نهایت یک سال بعد در 2005 نخستین خودروی بدون راننده جهان به این مهم نائل شد.
  • در سال 2008 سه سال پس از موفقیت در صحرا بود که DARPA نخستین نمونه‌های شهری از خودروی خود را آماده آزمایش کرد.
  • در سال 2009 نخستین خودروی هوشمند بدون راننده گوگل طراحی شد.
  • در سال 2010 نیز یک خودروی بدون راننده و برپایه استفاده از دوربین‌ها توانست 13 هزار کیلومتر مسیر را طی کند که البته ویژگی این خودرو استفاده آن از انرژی خورشیدی برای گجت‌های نصب شده بر روی آن بود.
  • در سال 2014 سرانجام نخستین خودروی بدون راننده گوگل به صورت رسمی آزمایش‌های پیش از عرضه خود را آغاز کرد.
  • شرکت BMW به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس خود، خودروی بدون سرنشین نسل آینده با قابلیت تغییر فرم را معرفی کرد. رونمایی این خودرو در مراسم ویژه‌ای در مونیخ برگزار شد. همزمان با ارائه این خودرو، چهار مجموعه تولیدی دیگر آن با برندهای BMW, Mini, Rolls و Motorcycles ارائه شد. فرمان و چرخ‌های این خودرو با استفاده از سیستم لمسی تغییر طراحی می‌دهند. مراسم رونمایی از این خودرو در سال 2016 برگزار شد.

    گوگل در سال 2008 به‌طور رسمی اعلام کرد که مشغول کار بر روی خودروی بدون راننده است. سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و الگوریتم‌های به کار رفته در این خودرو سال‌هاست که در حال کار هستند و آزمایشات ایمنی و امنیتی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. خودروی گوگل از ماژول 64 velodyne استفاده می‌کند که مجهز به یک پردازنده نیز هست و برای تهیه نقشه 360 درجه بر روی سقف خودرو قرار می‌گیرد تا با چرخش، محیط اطراف را به دقت اسکن کند. رادار به کار رفته در تعامل مستقیم با سایر ماژول‌های اندازه‌گیری مانند واحد اندازه‌گیری لَختی، ژیروسکوپ و رمزگذارهای (Encoder) تعبیه شده در چرخ‌ها است که به‌طور دائمی اطلاعات خود را برای بررسی به پردازنده مرکزی (مغز خودرو) ارسال می‌کنند تا از ایجاد تصادف جلوگیری به عمل آید. در این سیستم تصاویر از طریق دوربین به پردازنده ارسال شده و سپس مواردی نظیر عمق تصویر، جنبش محیطی و ابعاد اجسام مشخص می‌شود. ماژول sonar در اصل چشمی است که با استفاده از امواج صوتی کار می‌کند. سیستم این خودرو در تعامل مستقیم با دوربین‌ها به منظور پردازش اطلاعات جهان واقعی و داده‌های حاصل از GPS و سرعت رانندگی به منظور تعیین موقعیت دقیق خودرو است. نرم‌افزار تمام اطلاعات دریافتی از ماژول‌ها را بصورت بلادرنگ و در لحظه پردازش می‌کند. اینکار شامل مدل‌سازی دینامیک رفتاری سایر رانندگان و خودروها، افراد پیاده دور و بر خودرو و به‌طور کلی تمامی اجسامی است که در اطراف خودرو حضور دارند.

    این اولین گام مرسدس بنز در تولید خودروهای بدون راننده است که با کمپانی ال‌جی کلید خواهد خورد. ال‌جی سیستم دوربین استریو را برای خودروهای مرسدس بنز خواهد ساخت تا هرچه سریع‌تر به دنیای خودروهای بدون راننده نزدیک شویم. این دوربین در بخش جلویی خودرو قرار خواهد داشت و ماشین‌ها و وسایل مقابل و فاصله آن‌ها را خواهد سنجید.

    مرکز مانور ارتش آمریکا به تازگی رزمایشی از خودروهای  باسرنشین و بی‌سرنشین نظامی را اجرا کرده است. هرچند پشتیبانی هوایی و استفاده از پهبادها در ارتش امری عادی شده اما استفاده از وسایل نقلیه خودران نظامی امری تازه است. در این رزمایش گروهی از خودروهای بی سرنشین یا T- MUM در حمل ونقل سربازان کمک کردند.


    مزایای خودروهای بدون سرنشین:

    این نوع خودروها می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و از طرف دیگر نیز می‌توانند با مراکز کنترل ترافیک در ارتباط باشند که این می‌تواند به کنترل ترافیک بسیار کمک کند.  از دیگر مزایای این نوع خودروها می‌شود به قابلیت اشتراک گذاری آن‌ها نام برد بدین گونه که شما می‌توانید این نوع خودروها را با توجه به نیازتان با دیگران مشترک شوید و فقط کافیست زمان کاری‌تان را از طریق یک اپلیکیشن به خودرو اطلاع دهید تا خود خودرو بین شما و دیگران در ارتباط باشد که  این ویژگی باعث کنترل و مدیریت زمان  می شود.  بر اساس تحقیقاتی که موسسه طبیعت و مهندسی دانشگاه واشنگتن انجام داده است، روبات‌ها می‌توانند بین 4 تا 25 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی به عمل آورند.

    مطالعاتی که در بزرگراه‌های کشور آمریکا و انگلستان صورت گرفته، نشان می‌دهد که اکثر تصادفات به خاطر خطاهای انسانی رخ می‌دهند. در آزمایشی که توسط خودروی بدون راننده گوگل انجام شد ، این وسیله نقلیه توانست 700 کیلومتر را بدون هیچ‌گونه تصادف بپیماید.

     

    از جمله معایب خودروهای بدون سرنشین میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:

    این نوع خودروها در صورت نیاز به حرکت با سرعت‌های بالا به دلیل مسائل اورژانسی دارای احتمال خطای محاسبات بسیار هستند و اینکه ممکن است به دلیل نقص فنی در یکی از اجزای پردازنده این نوع خودروها به‌کل از کنترل خارج شوند.

    از دیگر مشکلات بزرگ سر راه این نوع خودروها می‌شود به عدم وجود قوانینی برای این نوع خودروها اشاره کرد، زیرا هر نوع پدیده اجتماعی نیاز به داشتن قانون دارد وگرنه آن پدیده اجتماعی به‌خودی‌خود منجر به هرج ‌و مرج در اجتماع می‌شود.