سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای الکترونیک

نظر

 

فناوری هرگز از تعجب ما متوقف نمی شود. به نظر می رسد گاهی اوقات حتی قادر به انجام اقدامات جادویی نیز هست. همه در مورد Big Data     ، IoT   ، روباتیک یا هوش مصنوعی صحبت می کنند ، اما فناوری های بسیار کاربردی دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. از زمان شروع اینترنت ، ارتباطات متوقف نشده اند و به دلیل افزایش تقاضای روز افزون ، پیشرفت می کنند. جهان برای اطلاعات بیشتر ، اتصال بیشتر ، هوش بیشتر ، سرعت بیشتر گرسنه است.

امروز ما در دنیای Wifi زندگی می کنیم. دنیایی که در آن برخی از پایانه های بسیار محبوب ، مانند تلفن های همراه و بسیاری از دستگاه های دیگر ، از شبکه های بی سیم برای ارائه انواع خدمات از طریق اینترنت استفاده می کنند. اتفاقی که می افتد این است که حتی چنین فناوری موثر هم محدودیت های خود را دارد.Li-Fi ، که از نور مرئی برای انتقال بی سیم سیگنال ها استفاده می کند ، یک فناوری نوظهور برای رقابت با Wi-Fi است.

 

 LiFiچیست؟

 

فناوری Lifi (یا Light Fidelity) یکی از گزینه هایی است که به عنوان شکل جدید انتقال داده پیشنهاد شده است.  اصطلاح Lifi نخستین بار در سال 2011 توسط مهندس هارالد هاس در جریان کنفرانس TED استفاده شد. به طور خلاصه ، فناوری Lifi از یک تکنیک انتقال داده تشکیل شده است که از نور مرئی و لامپ های ماوراء بنفش و مادون قرمز برای برقراری ارتباط استفاده می کند.

منظور از این چیست؟ خوب ، به هر مکانی که این نوع از نورها می توانند منتقل شوند ، داده ها هم می توانند منتقل شوند. چطور ممکن است؟ ساده تر از چیزی است که به نظر می رسد. اگر مثلاً به چراغهای محبوب LED فکر کنیم ، تخمین زده می شود که اینها می توانند حدود 10 میلیارد بار در ثانیه روشن یا خاموش شوند (چیزی که انسان قادر به درک آن نیست). با استفاده از این ظرفیت ، "روشن و خاموش" می تواند به زبانی باینری ترجمه شود ، بنابراین به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه می رسد.

 

برخی از مزایا و معایب فناوری Lifi:

1-      سرعت انتقال Lifi بسیار بیشتر از میزان انتقال Wifi خواهد بود. همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، این حرکت در دامنه 10 تا 20 گیگابیت بر ثانیه و شاید حتی بیشتر (در بعضی از آزمایشات حتی به 224 گیگابیت بر ثانیه نیز رسیده است). اما با توجه به اینکه امواج نور قادر به عبور از موانع مات مانند دیوارها نیستند ، بنابراین می توانند محدوده محدودی داشته باشند. با این حال ، این حسگرها را می توان شکست داد. علاوه بر این ، یک خط دید مستقیم لازم نیست (نور را می توان در دیوارها منعکس کرد) ، اگرچه از طریق این مسیر سرعت انتقال به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

2-      Lifi را می توان در مکان های خاص حساس به جریان الکترومغناطیسی ، مانند هواپیما یا بیمارستان ، بدون ایجاد تداخل ایجاد کرد. اما  پرتوهای نوری از برد طولانی برخوردار نیستند (حدود 5 تا 10 متر). با این حال ، مانند موارد غلبه بر موانع ، سنسورها می توانند به افزایش مسافت کمک کنند.

3-      در حالیکه طیف الکترومغناطیسی که از فن آوری Wifi استفاده می شود خطر اشباع شدن را به همراه دارد ، به نظر نمی رسد که طیف نوری مرئی (10000 برابر بیشتر) در کوتاه مدت این کار را انجام دهد. اگرچه ممکن است چنین به نظر برسد ، همیشه لازم نیست که چراغها در سطحی قابل درک از نظر انسان روشن شوند. شدت آنها می تواند کاهش یابد به طوری که آنها می توانند به روشی غیر مشهود به کار خود ادامه دهند.

4-       در تئوری، تکنولوژی Lifi بسیار ارزان خواهد بود. کافی است که مدولاتورها را در چراغ ها بگنجانید و گیرنده های لازم را در دستگاه ها وارد کنید.


آیا میتوان در خانه هوشمند از فناوری LIFI استفاده نمود؟

 

 

با توجه به همه این مزایا ، چرا فناوری Lifi قبلاً به طور گسترده اجرا نشده است؟

 

حقیقت این است که این یک فناوری امیدوارکننده است ، و هنوز متخصصان در حال کارکردن روی این حوزه هستند.

طرفداران آن ادعا می کنند که این فناوری جایگزین فناوری فعلی Wifi خواهد شد. از طرف مخالفان  آن اعتراض زیادی به محدوده محدود آن می کنند ، که به استقرار شبکه بزرگی از سنسورها نیاز دارد.

 


 

چند ویژگی مهم فناوری Lifi:

بهره وری: Li-Fi بر روی فناوری نور مرئی کار می کند. از آنجا که خانه ها و دفاتر در حال حاضر برای اهداف روشنایی لامپ های LED دارند ، می توان از همان منبع نور برای انتقال داده استفاده کرد. از این رو ، از نظر هزینه و همچنین انرژی بسیار کارآمد است. نور برای انتقال داده باید روشن باشد ، بنابراین هنگامی که نیازی به نور نیست ، می تواند تا حدی کاهش یابد که به چشم انسان بیاید ، اما در واقع هنوز روشن است و کار می کند.

در دسترس بودن: هر جا منبع نوری وجود داشته باشد ، می توان اینترنت داشت. لامپ ها در همه جا وجود دارند - در خانه ها ، دفاتر ، فروشگاه ها ، مراکز خرید و حتی هواپیماها ، و این یعنی انتقال داده های پرسرعت در همه جا قابل دسترسی است.

امنیت: یکی از مزیت های اصلی Li-Fi امنیت است. از آنجا که نور نمی تواند از درون سازه های مات عبور کند ، اینترنت Li-Fi فقط برای کاربران داخل یک اتاق در دسترس است و در اتاق ها یا ساختمان های دیگر نمی توان آن را نقض کرد.


بیایید چالش هایی که این فناوری نوظهور دارد را هم با هم مرور کنیم:

اینترنت بدون منبع نوری قابل استفاده نیست. این می تواند مکان ها و موقعیت هایی را که می توان از Li-Fi استفاده کرد محدود کند.

از آنجا که از نور مرئی استفاده می کند و نور نمی تواند به دیواره ها نفوذ کند ، دامنه سیگنال توسط موانع فیزیکی محدود می شود.

ممکن است با منابع دیگر نور تداخل سیگنال داشته باشند. یکی از بزرگترین اشکالات بالقوه ، رهگیری سیگنال ها در خارج از کشور است. نور خورشید باعث اختلال در سیگنال ها می شود و در نتیجه اینترنت قطع می شود.

 

یکی از موضوعاتی که مورد حمایت توسعه دهندگان Lifi قرار دارد این است که نیازهای زیرساختی کاهش می یابد. اکنون ، چه از فناوری Lifi استفاده کنیم و چه از Wifi ، همیشه یک نوع زیرساخت برای نظارت داریم.

 

 

مدرک داشتن شما درباره این تکنولوژی چه می دانید؟ اطلاعات خود را بامن در قسمت نظرات همین پست به اشتراک بگذارید.مؤدب